در این مقاله می خواهیم نگاهی به جزئیات سیر رشدی کودکان داشته باشیم. این نگاه دقیق سیر رشدی کودکان از لحاظ گفتار، شناخت، ارتباط اجتماعی، زبان دریافتی، مهارت های شنیداری و حرکت را مورد بررسی قرار می دهد.
مهارت های شنیداری
- جمله های توصیفی در مورد تصاویر را متوجه می شود. مثلا "بابا رو تو عکس نشان بده" رو متوجه می شه و انجام میده.
- حافظه شنیداری 2 آیتمی دارد و دستورات دو مرحله ای را به خاطر می سپارد. مثلا "کنترل و بیا، تلویزیون و خاموش کن"
- طبقه بندی اشیا و مفاهیم را آغاز می کند. برای مثال می تواند تصاویر پوشاک را از خوراکی ها جدا کند.
- شنیدن صدای تلویزیون به ویژه آگهی های بازرگانی برایش جالب است.
- به داستان کوتاه گوش می دهد. (سطح توجه و تمرکز)
- به پرسش های Yes/No با تکان دادن سر پاسخ می دهد.
- به مرور تا 3 سالگی حافظه به 3 آیتم افزایش پیدا می کند. بالطبع دستورات 3 مرحله ای را متوجه می شود. و توالی و ترتیب دستورات 2 مرحله ای را رعایت می کند.
زبان دریافتی
- می تواند با درخواست گوینده از بین اشیا، دو شی آشنا مانند عروسک و توپ را نشان داده یا تحویل دهد.
- فعل های امری مثل بده، برو، بیا، بشین، بخواب، بخور را می فهمد و بعد تا 30 ماهگی مواردی مثل اینجا بشین، اونو بیار.
- تعداد زیادی از اعضای بدن مثل دست، پا، گوش، چشم، بینی، ابرو، چانه و ... را می شناسد.
- در سن 24 ماهگی تقریبا مفهوم 250 تا 300 کلمه را می داند و تا 3 سالگی به 1200 مورد می رسد.
- درک مفاهیم مربوط به اندازه (بزرگ/کوچک)، مفاهیم فضایی (رو/زیر)، و ضمایر شروع به درک واژه های مربوط به زمان (امروز، دیروز، فردا)
- می تواند 3 آیتم از یک داستان یا کارتون را به یاد آورد.
زبان بیانی
- می تواند بیش از 30 کلمه را بیان کند.
- می تواند عبارت های 2 یا 3 کلمه ای همراه با اسم ها، برخی از فعل ها و بعضی از صفت ها را به کار ببرد.
- اسم رنگ ها را یاد می گیرد و بیان می کند.
- شمارش 2 عدد را تکرار می کند. (یک ... دو)
- شعر های کودکانه را کم کم یاد می گیرد. تعریف می کند.
-اگر جایی برود توضیح می دهد.
- نقاشی ای که کشیده توضیح می دهد و حتی داستان های کوتاه تعریف می کند.
- تا 3 سالگی به جمله های 3،4 کلمه ای می رسد.
- از ضمایر، حروف ربط و اضافه، جمع اسامی و ... استفاده می کند.
- واژه های مربوط به جنسیت (دختر/پسر) را بیان می کند.
- مهارت های شناختی بازی های نمادین مثل کارهای منزل (مثل جارو کردن) را تقلید می کند.
- از یک شی به عنوان نماد شی دیگر استفاده می کند. (کنترل به جای تلفن)
- اشکال هندسی را تشخیص می دهد.
- در پازل اشکال، مثلث، دایره و مربع را سر جای خودش قرار می دهد.
- پاره کردن کاغذ را یاد می گیرد.
- پازل های ساده را کامل می کند.
- اسباب بازی هارا به صورت درست، متناسب با عملکرد هرکدام استفاده می کند.
- صفحه های کتاب را ورق می زند.
- اشکال و تصاویر مشابه را با یکدیگر تطبیق می دهد.
- مفهوم عدد 1 و 2 را متوجه می شود.
- اسباب بازی هایش را با دیگران تقسیم می کند و نوبت گیری دارد.
- بازی های تخیلی را آغاز می کند. با مشاهده بخشی از یک تصویر نام آن را می گوید.
-ارتباط اجتماعی دارد سعی می کند شبیه بزرگسالان عمل کند (برای مثال صحبت در مورد موضوعات آشنا)
- در ارتباط با دیگران از گفتار استفاده می کند.
- به دنبال کسب اطلاعات بیشتر است. (این چیه؟)
- بازی با دیگر کودکان را آغاز می کند.
- اسباب بازی های خودش را با دیگران تقسیم می کند.
- احساسات خود را بیان می کند.
- می تواند آغاز کننده گفتگو و محاوره باشد.
- اجازه گرفتن از دیگران را آغاز می کند.
- در ارتباط با دیگران نوبت گیری را رعایت می کند.
حرکت (درشت و ظریف)
- می تواند به توپ لگد بزند.
- می تواند یک خط مستقیم بکشد.
- می تواند بدون کمک از پله ها بالا یا پایین برود.
- استفاده از قاشق و چنگال را شروع می کند.
- می تواند بدود
- می تواند با مکعب ها برج 4 طبقه بسازد.
- شستن و خشک کردن دست ها را یاد می گیرد.
- روی یک پا تعادلش را حفظ می کند.
- به تنهایی مسواک می زند.
- با نزدیک شدن به 3 سالگی بدون کمک لباس هایش را می پوشد، دست هایش را می شوید و خشک می کند.
منبع:مقیاس سنجش رشدی نیوشا