آسیب شنوایی می تواند در یکی از سه زیرگروه انتقالی، حسی عصبی و آمیخته قرار گیرد. و به طور کلی نمی توان علت واحدی برای آن در نظر گرفت، بلکه طیف وسیعی از علت ها وجود دارد. نمونه ای از این علل عبارتند از: مشکلات مادرزادی یا ارثی، عفونت ها، بیماری ها یا موقعیت های ناشی از ضایعه که بر بخش های مختلف گوش و شنوایی اثر می گذارد.

کم شنوایی انتقالی

وجود هرگونه مشکل در گوش میانی یا خارجی که سبب تداخل در انتقال صدا از کانال گوش خارجی به گوش داخلی شود، کم شنوایی انتقالی ایجاد می کند. این نوع از کم شنوایی به طوررایج در کودکان دیده می شود و اغلب از عفونت های مداوم گوش ناشی می شود. لازم به ذکر است اگرچه در برخی موارد کم شنوایی انتقالی خود به خود رفع می شود اما اغلب به درمان دارویی یا جراحی برای برگرداندن شنوایی به حالت طبیعی نیاز است.

از جمله مواردی که به عنوان علل کم شنوایی انتقالی شناخته شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

گرفتگی گوش به خاطر تجمع جرم اضافی یا اجسام خارجی تصادفات: ضربه و فشار با ایجاد فشار اضافی در گوش خارجی می تواند سبب پارگی پرده گوش شود. همچنین به علت فروکردن شی در گوش یا تزریق بی دقت ممکن است پرده ی صماخ پاره شود.

عفونت ها: التهاب حاد یا مزمن پوست پوشاننده ی گوش خارجی یا میانی (اوتیت مدیا یا اکسترنا). اوتیت اکسترنا ازعفونت های باکتریایی ناشی می شود و گاهی گوش شناگر نامیده می شود، چون مکررا در شناگرها رخ می دهد و اوتیت میانی یا مدیا مربوط به شیپور استاش است و می تواند به خاطر سرماخوردگی، سرخچه، التهاب لوزه های طرفی و عفونت های دیگر بینی و گلو ایجاد شده باشد. اتواسکلروزیس سبب از حرکت ایستادن استخوان رکابی می شود.

اختلالات شنوایی و کم شنوایی

کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی یک نوع آسیب شنوایی که در اثر آسیب به سلولهای حسی ( سلولهای مویی ) واقع د حلزون گوش یا اختلال درعصبهای شنوایی در مسیرهای بالاتر ایجاد می شود.

از جمله عواملی که به عنوان علل کم شنوایی حسی عصبی شناخته شده است نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تصادف هایی که شامل ضربه به سر هستند، می توانند به حلزون آسیب برسانند. جراحی گوش میانی هم می تواند این نوع کم شنوایی را ایجاد کند.

2.عفونت های ویروسی یا باکتریایی مانند سرخچه و روبلا می تواند باعث آسیب شنوایی یک طرفه یا دو طرفه شود. مننژیت باکتریایی مننژوکوکاک یا توبرکلار که باعث آسیب حلزون یا عصب شنوایی می شوند می توانند باعث کم شنوایی شدید یا ناشنوایی شود که گاها چندین ماه پس از مننژیت رخ می دهد.

3. سر و صدا، قرار گیری در معرض صداهای با شدت بالا به طور ناگهانی یا مداوم.

4. آسیب شنوایی ناشی از مسمومیت گوش (ototoxic loss)، می تواند به خاطر داروهای مسموم کننده، به ویژه کوئینین و آنتی بیوتیک هایی مثل استرپتو مایسیت، نئومایسین و کانامایسین با شد.

5. پیر گوشی یا آسیب شنوایی وابسته به پیری.

6. منیر، که 3 علامت دارد؛ سرگیجه، زنگ زدن گوش و آسیب شنوایی و علل دیگر شامل؛ کاهش توزیع خون گوش داخلی، عفونت ویروسی با علل ناشناخته یا توموری هنگامی که در هر دوی مکانیسم های انتقالی و حسی عصبی نقصی وجود دارد و درواقع زمانی که نقص انتقالی ای روی نقص حسی عصبی اولیه ایجاد می شود از اصطلاح کم شنوایی آمیخته استفاده می شود. دراودیوگرام این نوع کم شنوایی ،آستانه های غیرطبیعی در مسیر استخوانی را می بینیم که نسبت به آستانه های مسیر هوایی به سطح شنوایی طبیعی نزدیکتر است.

کم شنوایی آمیخته

هنگامی که درهردوی مکانیسم های انتقالی و حسی عصبی نقصی وجود دارد و درواقع زمانی که نقص انتقالی ای روی نقص حسی عصبی اولیه ایجاد می شود از اصطلاح کم شنوایی آمیخته استفاده می شود. دراودیوگرام این نوع کم شنوایی ،آستانه های غیرطبیعی در مسیر استخوانی را می بینیم که نسبت به آستانه های مسیرهوایی به سطح شنوایی طبیعی نزدیکتر است.