کلینیک تخصصی امید

گفتاردرمانی چیست؟ گفتاردرمانی علم آسیب شناسی گفتار و زبان است. دانش آموختگان این رشته به عنوان گفتاردرمانگر، درمانگر گفتار و زبان، کلینیسین ارتباطی یا پاتولوژیست گفتار و زبان شناخته می شوند. این رشته جزو رشته های توانبخشی ( فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی شناسی، گفتاردرمانی) هست و متخصصان این حوزه در رشته ی گفتاردرمانی و در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل کرده اند و دارای کارت نظام پزشکی می باشند.

چه افرادی به گفتاردرمانی مراجعه می کنند؟ گفتاردرمانگران در ارزیابی، تشخیص و درمان طیف وسیعی از اختلالات گفتار، زبان، بلع و حنجره از کودکی تا سالمندی تخصص یافته اند. اختلالاتی همچون کم شنوایی، بیش فعالی، شکاف کام، طیف اوتیسم، تلفظ و وضوح گفتار، لکنت، خشونت و گرفتگی صدا، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری، دیسلکسیا، تاخیر گفتار و زبان، فلج مغزی، اختلال بلع، آبریزش دهان، سکته مغزی، بیماری هایی مثل ام.اس ، ای.ال.اس ، پارکینسون و ...

گفتاردرمانی همان روانشناسی هست؟؟ خیر. همانطوری که بالاتر ذکر شد گفتاردرمانگران در رشته ی گفتاردرمانی تحصیل می کنند و عضوی از تیم توانبخشی بوده و در درمان اختلالاتی که مشخصا گفتار، زبان و بلع را درگیر می کنند فعالیت دارند. ولی روانشناسان در رشته ی روانشناسی تحصیل می کنند و با ارائه مشاوره و در تعامل با روانپزشکان (جهت دارودرمانی) در راستای بهبود اختلالات روحی و روانی، از کودکان تا سالمندان فعالیت می کنند.

گفتاردرمانگران در چه مراکزی مشغول به ارائه خدمات می شوند؟ آسیب شناسان گفتار و زبان در کلینیک های خصوصی توانبخشی، بیمارستان ها (بخش گفتاردرمانی و ارائه خدمات به بخش های دیگر مثل NICU، بخش نورولوژی و ... برای بیماران بستری)، مدارس استثنایی، مطب ها، درمانگاه ها و ... فعالند.

جلسات گفتاردرمانی به چه صورت هست؟ چه خدماتی ارائه می شود؟ جلسات ویزیت گفتاردرمانی معمولا به صورت جلسات 30 الی 45 دقیقه ای هستند. که طی آن بنا بر اختلال مراجع ارزیابی و پس از آن درمان ارائه می شود. درمان ها غیر پزشکی هستند و گفتاردرمانگران دارو تجویز نمی کنند.

گفتاردرمانی امید

 

گفتار درمانی چیست؟

وظایف گفتاردرمان

کلینیک گفتاردرمانی

کلینیک گفتاردرمانی در اسلامشهر

کلینیک توانبخشی امید

کلینیک توانبخشی امید در اسلامشهر