در این مقاله می خواهیم نگاهی به جزئیات سیر رشدی کودکان داشته باشیم. این نگاه دقیق سیر رشدی کودکان از لحاظ گفتار، شناخت، ارتباط اجتماعی، زبان دریافتی، مهارت های شنیداری و حرکت را مورد بررسی قرار می دهد.

Cv

مهارت های شنیداری

- جمله های توصیفی در مورد تصاویر را متوجه می شود. مثلا "بابا رو تو عکس نشان بده" رو متوجه می شه و انجام میده.

- حافظه شنیداری 2 آیتمی دارد و دستورات دو مرحله ای را به خاطر می سپارد. مثلا "کنترل و بیا، تلویزیون و خاموش کن"

- طبقه بندی اشیا و مفاهیم را آغاز می کند. برای مثال می تواند تصاویر پوشاک را از خوراکی ها جدا کند.

- شنیدن صدای تلویزیون به ویژه آگهی های بازرگانی برایش جالب است.

- به داستان کوتاه گوش می دهد. (سطح توجه و تمرکز)

- به پرسش های Yes/No با تکان دادن سر پاسخ می دهد.

- به مرور تا 3 سالگی حافظه به 3 آیتم افزایش پیدا می کند. بالطبع دستورات 3 مرحله ای را متوجه می شود. و توالی و ترتیب دستورات 2 مرحله ای را رعایت می کند.

زبان دریافتی

- می تواند با درخواست گوینده از بین اشیا، دو شی آشنا مانند عروسک و توپ را نشان داده یا تحویل دهد.

- فعل های امری مثل بده، برو، بیا، بشین، بخواب، بخور را می فهمد و بعد تا 30 ماهگی مواردی مثل اینجا بشین، اونو بیار.

- تعداد زیادی از اعضای بدن مثل دست، پا، گوش، چشم، بینی، ابرو، چانه و ... را می شناسد.

- در سن 24 ماهگی تقریبا مفهوم 250 تا 300 کلمه را می داند و تا 3 سالگی به 1200 مورد می رسد.

- درک مفاهیم مربوط به اندازه (بزرگ/کوچک)، مفاهیم فضایی (رو/زیر)، و ضمایر شروع به درک واژه های مربوط به زمان (امروز، دیروز، فردا)

- می تواند 3 آیتم از یک داستان یا کارتون را به یاد آورد.

زبان بیانی

- می تواند بیش از 30 کلمه را بیان کند.

- می تواند عبارت های 2 یا 3 کلمه ای همراه با اسم ها، برخی از فعل ها و بعضی از صفت ها را به کار ببرد.

- اسم رنگ ها را یاد می گیرد و بیان می کند.

- شمارش 2 عدد را تکرار می کند. (یک ... دو)

- شعر های کودکانه را کم کم یاد می گیرد. تعریف می کند.

-اگر جایی برود توضیح می دهد.

- نقاشی ای که کشیده توضیح می دهد و حتی داستان های کوتاه تعریف می کند.

- تا 3 سالگی به جمله های 3،4 کلمه ای می رسد.

- از ضمایر، حروف ربط و اضافه، جمع اسامی و ... استفاده می کند.

- واژه های مربوط به جنسیت (دختر/پسر) را بیان می کند.

- مهارت های شناختی بازی های نمادین مثل کارهای منزل (مثل جارو کردن) را تقلید می کند.

- از یک شی به عنوان نماد شی دیگر استفاده می کند. (کنترل به جای تلفن)

- اشکال هندسی را تشخیص می دهد.

- در پازل اشکال، مثلث، دایره و مربع را سر جای خودش قرار می دهد.

- پاره کردن کاغذ را یاد می گیرد.

- پازل های ساده را کامل می کند.

- اسباب بازی هارا به صورت درست، متناسب با عملکرد هرکدام استفاده می کند.

- صفحه های کتاب را ورق می زند.

- اشکال و تصاویر مشابه را با یکدیگر تطبیق می دهد.

- مفهوم عدد 1 و 2 را متوجه می شود.

- اسباب بازی هایش را با دیگران تقسیم می کند و نوبت گیری دارد.

- بازی های تخیلی را آغاز می کند. با مشاهده بخشی از یک تصویر نام آن را می گوید.

-ارتباط اجتماعی دارد سعی می کند شبیه بزرگسالان عمل کند (برای مثال صحبت در مورد موضوعات آشنا)

- در ارتباط با دیگران از گفتار استفاده می کند.

- به دنبال کسب اطلاعات بیشتر است. (این چیه؟)

- بازی با دیگر کودکان را آغاز می کند.

- اسباب بازی های خودش را با دیگران تقسیم می کند.

- احساسات خود را بیان می کند.

- می تواند آغاز کننده گفتگو و محاوره باشد.

- اجازه گرفتن از دیگران را آغاز می کند.

- در ارتباط با دیگران نوبت گیری را رعایت می کند.

حرکت (درشت و ظریف)

- می تواند به توپ لگد بزند.

- می تواند یک خط مستقیم بکشد.

- می تواند بدون کمک از پله ها بالا یا پایین برود.

- استفاده از قاشق و چنگال را شروع می کند.

- می تواند بدود

- می تواند با مکعب ها برج 4 طبقه بسازد.

- شستن و خشک کردن دست ها را یاد می گیرد.

- روی یک پا تعادلش را حفظ می کند.

- به تنهایی مسواک می زند.

- با نزدیک شدن به 3 سالگی بدون کمک لباس هایش را می پوشد، دست هایش را می شوید و خشک می کند.

منبع:مقیاس سنجش رشدی نیوشا

 

رشد طبیعی کودک تا 36 ماهگی

مهارت گفتاری در کودکان

مهارت شنیداری در کودکان

مهارت حرکتی در کودکان

کلینیک توانبخشی امید

کلینیک توانبخشی در اسلامشهر